čtvrtek 28. března 2013

O jednom ztraceném slově

Slovo "hospodář", "hospodářský" už zůstalo pouze ve "výsledku hospodaření" a na titulu Hospodářských novin. Nechybí vám? Kdo nahradí hospodáře - manažer? A je každý manažer hospodářem? Měl by?

středa 27. března 2013

CO TO JE???

Modrá pyramida prý (se zprávou přišel Český rozhlas 21.3. t.r.) nedávno oznámila některým svým klientům, že vypoví jejich smlouvy o stavebním spoření, pokud v nich nepřistoupí na určité úpravy. Je - li tomu tak, lze se jen těžko domnívat, že příčinou oznámení by mohla být snaha smlouvu vylepšit z pohledu klienta. Spíš jde o to, vyvést finanční ústav z nepohodlné situace, která by nastala, kdyby měla být dodržována původně dohodnutá pravidla a respektovány učiněné závazky. Mimochodem, Modrá pyramida - pokud se zpráva potvrdí - nebude první. Na sklonku minulého roku již s podobným krokem přišla Raiffeisen stavební spořitelna.

Myslím, že si bankéři hrají s ohněm (to oni rádi, že?). Kdo jiný má respektovat závazky, když ne ten, jehož podnikání je na přijímání závazků založeno? CO TO PROBOHA JE???. Výmluva na nevýhodnost? Kdo jiný má šanci pracovat s rizikem nepříznivého vývoje, protože má své aktivity bohatě diverzifikovány? Co vlastně banky klientům zaručují? Že budou jejich partnery, pokud to ovšem pro ně nebude v nějaký okamžik nevýhodné? Kupujeme za nemalé poplatky produkt, nebo poskytujeme bankéřům opci?

Odvolání na všeobecné podmínky, které výpověď smlouvy za určitých - většinou velmi obecně formulovaných okolností - finanční instituci umožňují, mne rozhodně neuklidnilo. Podíval jsem se do podmínek své nejmenované hypotéky. Mám to tam taky. Podívejte se do té své. Vsadím se, že...

Abychom nebyli nespravedliví. Snaha vyhnout se riziku u toho, kdo je kvalifikovaný s rizikem pracovat (na rozdíl od zákazníka), není vynálezem finančníků. Co jiného jsou proměnlivé palivové příplatky v ceně letenek?

 A snaha státu garantovat výrobci elektřiny pevnou cenu "energie z jádra"? S tím, že rozdíl uhradí formou přirážky k ceně ...no kdo asi?

Systém "autoškoly" v řízení podniku?

Vypadá to docela jednoduše. Nastoupíte do vedoucí funkce v nějakém podniku a začnete den za dnem, pěkně odzdola uskutečňovat svoji vizi. Zejména zpočátku vám lidé pozorně naslouchají a snaží se realizovat vaše nápady. Protože jste v řízení docela ostřílený profík, uložíte si postup vpřed nepřehnat a dávkujete změny pěkně po troškách...
 
A proč to tak často nevyjde? Proč se prosazení změny po čase zpomalí, objeví se komplikace a posléze i otevřená opozice? Možná, že je odpověď prostší, než si myslíme. Možná je totiž na vině forma, nikoli obsah.

Cožpak si můžeme představit, že by na silnici vyjížděli řidiči, kteří se pravidla provozu učí po troškách? Skutečnost je přesně opačná: velká dávka drilu na začátku zautomatizuje vaše návyky tak, že většinu pravidel začnete přirozeně dodržovat, aniž byste si uvědomovali, jak přesně jsou v zákonné úpravě definovány. Ano, pár "okrajových" záležitostí vám z hlavy vypadne, ale zbytek je v ní zakotven tak pevně, že to prostě "funguje", aniž byste si samotná pravidla a jejich tichou regulaci nějak uvědomovali, nebo dokonce vnímali jako zátěž.

Až příliš mnoho firem prochází snahou o permanentní změny po malých krocích, a jejich zaměstnanci jsou přitom frustrováni, jak mnoho se od nich žádá. A potom přijde zlom, převzetí, vstup nového investora. Nastoupí zahraniční manažer a ze dne na den definuje nový systém a nová pravidla. Jeho zbraní je přesvědčivost a důslednost: prostě nechápe a nepřipouští, že by to mohlo být jinak. Chvíli s tím máte práci, asi jako když vás v autoškole připravují k závěrečným testům. A pak, světe div se, systém, který je od počátku celý, logický a úplný, se odsune kamsi do podvědomí a... A ono to funguje takřka bez námahy.

Chcete mít úspěch s prosazením změn? Nepřipusťte, že někdo nechápe. Naopak: nechápejte a divte se, pokud by někdo nebyl ochoten připustit - ...že to bude od počátku fungovat.